VVD wil inzicht geven in rol (city) marketing

De VVD heeft voor de Politieke Markt van aanstaande donderdag een Ronde Tafelgesprek georganiseerd over de ‘zin en onzin’ van marketing en dan met name Citymarketing.

“Er wordt vaak heel negatief gesproken over marketing”, zegt VVD-raadslid Hilde van Garderen die het onderwerp op de agenda heeft gezet. “Dat komt vooral omdat marketing geld kost. Maar wat we precies voor dat geld terugkrijgen is misschien niet voor iedereen duidelijk. Daar wil ik met dit Ronde Tafelgesprek wat meer duidelijkheid in verschaffen.”

Van Garderen merkt dat marketingcampagnes vaak beschimpt worden. “Als campagnes als ‘Het kan in Almere’ en ‘Almere houdt van jou’ worden gelanceerd is het makkelijk om te roepen ‘zonde van het geld’. Wij zijn immers geen marketingdeskundigen. Marketingprofessionals willen effect krijgen Zij meten dus de resultaten. Het kan dus geen kwaad om eens inzicht te krijgen wat zo’n campagne oplevert.”

Zo zal Nik Smit van Almere Citymarketing donderdag het woord voeren en is ook Geerte Udo van Amsterdam City Marketing uitgenodigd. Van Garderen: “Omdat Amsterdam op toeristisch gebied een duidelijke keuze heeft gemaakt door de hele regio te promoten. Het Muiderslot wordt bijvoorbeeld ‘Amsterdam Castle’ genoemd. Dit heeft geresulteerd in 50 procent meer bezoekers. Almere wordt gepresenteerd als ‘New Land’. Wat zijn daar de effecten van en wat doen we met die wetenschap? Met de Floriade hebben we straks de kans om tienduizenden toeristen naar Almere te krijgen. Hóe doen we dat en op welke manier kan Almere daar nog meer voordeel uit halen?”

Om marketing af te doen als ‘één grote onkostenpost’ is geen goed uitgangspunt, meent Van Garderen. “Maar we laten wel kansen liggen. Laatst liet Amsterdam onderzoek doen naar de effecten van die toeristische campagne. Daar kon Almere ook in meegenomen worden. Daar is niet voor gekozen omdat er geen budget is. Dat onderzoek kostte 6000 euro, een relatief laag bedrag. Dat kan wel eens zondegeld zijn.”