Raad op straat

Inleidend kader: Inwoners klagen vaak dat de politieke partijen zich alleen in verkiezingstijd op straat laten zien. Het tegendeel is waar. De fracties van de Almeerse partijen gaan regelmatig op pad. Op deze pagina volgen we wekelijks een partij tijdens een bezoek.

PvdA op bezoek bij WitchWorld

De plannen voor het themapark WitchWorld worden steeds concreter. Om die reden bezocht een delegatie van de PvdA onlangs het zenuwcentrum van WitchWorld in de Rabotoren en in het pand van Baken Stad. “Als alles meezit kunnen we over een paar jaar op het terrein van Kasteel Almere de deuren van het park openen”, zegt directeur Ton Theunis tegen de PvdA’ers. “We verwachten zelf dat wij eerder open zijn dan de Floriade in 2022. Een themapark zo dicht bij Amsterdam is levensvatbaar. Het brengt niet alleen toeristen naar Almere, maar levert ook werkgelegenheid op.”

En dat is precies waar de PvdA-delegatie over geïnformeerd wil worden. “In hoeverre hebben de Almeerders baat bij de komst van WitchWorld”, wil raadslid Ciska van Rijn weten. Theunis laat er geen misverstand over bestaan: “We verwachten bij aanvang 440 fte’s aan het werk te hebben in het park. Indirect praten we over 1200 fte’s. Denk aan toeleveranciers die het park bevoorraden, buschauffeurs, hotelovernachtingen, noem maar op.”

Jerzy Soetekouw vraagt Theunis of daarbij ook aan jongeren gedacht wordt. Theunis knikt. “Nu al biedt WitchWorld plaats aan honderden stagiaires, maar we hebben juist jongeren nodig. De Efteling is destijds ook begonnen door werkloze jongeren aan een baan te helpen. Inmiddels is bijna de hele bevolking van Kaatsheuvel afhankelijk van het park. Natuurlijk zijn wij nog lang niet zo groot als de Efteling. We rekenen op een jaarlijkse groei van 3%. Overigens verwachten wij ook 55-plussers werk te bezorgen. En dan vooral ambachtslieden die hun vakkennis overdragen aan de jeugd.”

In het gebouw van Baken Stad (‘de fabriek’, aldus Theunis) zien de PvdA’ers voorbeelden van de fantasy-figuren, zoals Knurt. Geamuseerd maken de raadsleden selfies met deze trol. “De merchandise is ook een bijzonder verhaal”, besluit Theunis. “Onze intentie is om souvenirs niet goedkoop in China te laten produceren, maar gewoon hier in de regio. Dat wordt misschien wel wat duurder, maar je geeft wel een signaal af dat wij bestaan bij gratie van Almere. En ik denk dat het toeristen echt niet uitmaakt of ze € 4,95 of € 5,95 voor een ‘Knurtje’ moeten betalen.

 

Foto: De PvdA-delegatie kreeg uitleg van directeur Ton Theunis.