De Raad op Straat: gemeenteraad op werkbezoek naar werkzaamheden A6

Op vrijdag 21 augustus zijn enkele raadsleden en fractieassistenten op werkbezoek geweest bij de werkzaamheden aan de A6. Allereerst gaf Rijkswaterstaat een presentatie aan de aanwezigen over het hele project dat feitelijk loopt van Schiphol (verbreding A9), langs de verbreding van de A1 tot aan Lelystad (A6). Belangrijke onderdelen zijn daarin de vernieuwing van de Spoorwegbrug en de verbreding van de Nieuwe Hollandse Brug. 

Het doel van het werkbezoek was vooral om inzicht te geven waarom er voor bepaalde oplossingen gekozen is en welke gevolgen deze hebben voor de Almeerders. Zo hebben raadsleden in de toekomst, mochten er nog besluiten genomen moeten worden, een beter beeld van het project. 

René Dekker (AP/OPA): “Indrukwekkend wat er zoal gebeurd om (ook) Almere beter bereikbaar te maken. Met belangstelling heb ik vernomen dat het project niet alleen ontworpen, gefinancierd en gebouwd wordt door de aannemer, maar dat ook het onderhoud door hen verzorgd wordt. Voor Almere is dit in de toekomst een mogelijkheid (of een must) bij de aanbesteding van (grote)  projecten.” Ook Joske Galiart-Wellinghoff (GroenLinks) is onder de indruk: “Bijzonder om van nabij te zien hoe dit project van grote omvang met grote precisie wordt vorm gegeven en hoe samenwerking een onmisbare schakel is”.

Het project heeft grote gevolgen voor de omgeving rondom de A6 en dus ook voor Almere. Bovendien zit er een grote tijdsdruk op om op tijd klaar te zijn. Ook omdat het hele project samenhangt met de Floriade. Asjen van Dijk (SP): “Dit is infrastructureel werk van hoog niveau. Almere ontsluit. Ongelooflijk welke forse (financiële) belangen daarbij meespelen. Het is een topprestatie van alle spelers als het op tijd lukt om klaar te zijn.”

Na de presentatie vertrokken de raadsleden naar de Spoorwegbrug om daar te kijken. Daar kregen zij uitleg van de directeur van het aannemersbedrijf. De brug wordt naast de snelweg gebouwd op bokken. Aan de brug werken zo’n dertig tot veertig lassers per dag, die alle elementen (van zo’n drie bij drie meter) aan elkaar lassen. Bijzonder is dat de brug straks vier voetbalvelden lang kan overspannen zonder steunpilaren. Het is een logistiek ingewikkeld traject, waarbij de nieuwe brug eerst naast de oude wordt gelegd, daar wordt afgebouwd,  om vervolgens op z’n plek te worden gelegd. 

Jan Lems (D66): “Erg indrukwekkend hoe de veranderende ontsluiting tot stand komt. Mijn respect is stevig gegroeid voor de wegwerkers in Nederland. De bereikbaarheid van Almere richting Amsterdam gaat een enorme sprong vooruit.” Wel vindt Lems dat er aandacht moeten blijven voor de inspraak van inwoners bij de herinrichting van het Weerwater, dat uiteindelijk ook onderdeel is van het project. Alsook aandacht voor de nieuwe 'flessenhals' voorbij Almere Buiten Oost. 

Na het bezoek aan de brug, stapte de groep in de bus naar de Hollandse Brug. Deze wordt na de zomer in gebruik genomen. Eerst zal al het verkeer over de nieuwe brug gaan rijden, zodat de andere brug opgeknapt kan worden. Zodra dit gedaan is, zullen er twee keer vier rijstroken en een wisselstrook beschikbaar zijn.

Rob van de Kamp (D66): "Almere krijgt letterlijk en figuurlijk ruim baan: dit maakt veel indruk.” En daar sluit Roelie Bosch-Nijeboer (ChristenUnie) zich bij aan: "Indrukwekkend dat dit voor de inwoners van Almere gerealiseerd wordt."